Midnattsloppet nästa - JAAA!


Midnattsloppet börjar närma sig. Den 19 augusti går den av stapeln och igår fick jag den goda nyheten att två vänner kommer joina mig. Jaaa! Det kommer bli så kul att springa tillsammans. 
Jag har tidigare efter ljumskbråckoperationen kört lite för hård träning och skadat höft och knä, men nu börjar jag bli mycket bättre. Är så tacksam men det tar sin tid att återuppbygga konditionen och få tillbaks farten. Jag följer midnatssloppet program med intervaller och hoppas kunna springa milen på timmen. 

I´m a runner because I run. Not because I run fast. Not because I run long.

KRAM! 



Share/Bookmark Read more...

Börja dagen med en Smoothie Bowl & yoga


Jag är inne i en smoothieperiod just nu. Så enkelt att röra ihop och få i sig.

En annan morgonrutin är att börja dagen med lite solhälsningar och min lärare har sagt att jag ska göra ett bestämt antal enligt ashtangayoga. Jag brukar också hänga på olika parkyoga omkring stockholm när jag hinner. Att yoga för mig är att koppla av och varva ner. Jag har lätt att göra saker och tycker om att röra på mig eller träffa folk. Vardagen med barn är ju rätt fylld bara den. Så yogan har blivit ett andrum där jag tittar in i mig själv och känner tacksamhet och närvaro. Men just att hitta tiden till att yoga kan vara svårt om man inte hittar en rutin. Så ett stort tips är att just göra det till en morgon eller -kvällsrutin eller både och. Börja med små steg och förvänta inte för stora saker av dig själv. Börja exempelvis med 5 minuter om dagen och öka så småningom. Ett annat tips är att yoga med vidoes på youtube där de har 30 dagars yoga osv och då blir det som ett schema och det blir enklare gjort. Namaste mina fina vänner! Meddela mig om ni har kommit igång så kan vi peppa varandra. :)


Share/Bookmark Read more...

Chokladkaka med dulce de leche och kokos


Här är receptet som jag såg i tidningen Buffé på gårdagens smarriga chokladkaka med dulce de leche som intogs tillsammans med vänner vid skytteholmsparken i Solna. Vi hade fint med sol och barnen lekte fint som jag delade på min instagram som du gärna får följa. :)


Share/Bookmark Read more...

Kycklinglår med citron och oliver


Börja med att marinera oliverna i lite olja, citronsaft, vitlök, oregano.
Vid sidan av steker du kycklingen lite lätt så att den tar färg. Ta ut dem ur kastrullen och stek sedan lök (1st), tillsätt krossade tomater (jag använde 4 färska) och lägg i kycklingarna (1 pkt på 4 st) och olivröran. Låt allt puttra tills kycklingarna är färdiga.


Share/Bookmark Read more...

Lax med sparris & aioli


Aiolin rörde jag ihop snabbt genom att blanda majonäs, yoghurt, citronsaft, pressad vitlök. Riktigt smaskigt till potatisen! Mumma kardemumma!


Share/Bookmark Read more...

Avkopplande semester i vackra Idre



Ni förstår att plötsligt händer det. Jag åker på en resa och inspirationen till att skriva kommer :) Precis hemkommen från en resa till Idre Fjäll i en vecka. Har varit underbart på alla sätt och resan bestod mestadels av det som ni ser på bilden ovan. Vandring, vandring och vandring. Ibland kändes det som om stegen inte skulle ta slut, men när man sen fick belöningen i egenskap av den vackra naturen så var det värt varenda steg. Här kommer en lista på saker ni kan göra om ni besöker Idre under sommaren.

1. Fulufjället - Njupeskär. Vattenfall är magiska och att få höra och se den forsande vattenströmmen är underbart avslappnande. Vi fick en guide från Naturum som följde med oss och berättade om växter och träd i de olika miljöerna som myren och fjället. Tallen är det träd vi främst ser omkring oss och det beror på dess djupa rötter och tålighet. Träden kurvar sig gärna här eftersom det blåser mycket och de klarar sig bättre så. Snart passerar vi en vacker å och framför oss har vi en familj från med hund som inte kan hålla sig från att bada i vattnet. Vi tar en paus vid utsikten mot vattenfallet och fortsätter sedan mot Old Tjikko. Den här vägen är väldigt brant, men Vera på fem år klarade av att gå upp på den. Dock var vandringen rekommenderad från 8 år, så alla var väldigt imponerade av henne. Uppe i fjället fanns knappt några träd eftersom det är så blåsigt. Däremot fanns det massor av mossa och det är därför man tror det gamla träder Old Tjikko överlevt så länge, eftersom mossan behåller fukten. Jag förväntade mig ett brett och stort träd, men det var väldigt smalt och tanigt ungefär som en gammal äldre herre. :) Där tog vi vår matpaus och det var väldigt tyst och skönt att sitta där. Efteråt gick vi tillbaka genom den oranga leden via stugan och träffade på en padda och en massa mygg. Hjortonen hade också börjat blomma vid den här årstiden.

2. Städjan - Från Nipfjällets sommarparkering följer man leden till Städjan. Inte så jobbig och framför den finns en sjö där vi satt och åt vår lunch. En ren kom och hälsade på som gjorde vandringen mycket roligare. Sen lekte jag och barnen en lek som heter "5 tas" (fem stenar), känner ni till den? Därefter vandrade vi hem i lugn takt.

3. Grövelsjön - Silverfallet - En ganska lång och utmanande vandring på 8 km fram och tillbaks. Väldigt vacker omgivning. Det går även båtar härifrån till den norska sidan. Finns lite olika leder men vi valde Silverfallet och det kändes alldeles lagom.

4. Idre Fjäll - här finns massvis att göra eller bara ta det lugnt i din stuga. Mån-tors var grillen tänd så vi hängde såklart här på kvällarna och passade på att grilla en massa gott. Dagtid kunde man åka mountainbike, klättra i höjdbanor, besöka fäbodens djur och våffelstugan, bada i den uppvärmda poolen, hoppa i hoppborgen, bowla, golf, karaoke, åka med liften upp till restaurang Utsikten, med mera. Gå in på idrefjall.se för att läsa mer. För den matintresserade finns P&W kök och bar som är med i White Guide.

5. Paddla i Burusjön, speciellt ån var riktigt mysig.

Vill ni se fler bilder så ska ni följa mitt instagramkonto @yaseminskok


Share/Bookmark Read more...

Linspasta med rotfrukter


Välkommen 2017! Här är några av mina löften:
HÄLSA: Jag börjar det nya året med att äta vego. Jag har antagit Vego-tidningens utmaning "Vegan i 21 dagar". Till lunch åt jag Indisk daal från en Indisk foodtruck som står i Gallerian. I kaffet har jag testat havredryck, men det blev blaskigt så imorgon testar jag ikaffe istället. Kul att pröva sig fram. :) Saknar mest yoghurt till frukost, eftersom det går så snabbt att fixa på jobbet. Annars är det inte så svårt än. :)
TRÄNING: Jag har börjat köra "30 days beginner Yoga med Adrienne", finns på Youtube. Kör du med och berätta hur det går. Jag är helt fast i Yoga, så kul och så enkelt att kunna göra det hemma. Jag siktar också på ett marathonlopp det här året. 

Förresten har precis sett klart säsong 3 av SKAM. Love it!

Dag 1: Linspasta med rotfrukter (från tidningen Vego)
Stek lök (1) och vitlök  (1). Tillsätt sedan finhackade morötter (2) och palsternacka (1) och rör om lite grann. Fortsätt med att lägga i tomatpurén (1 msk), passerade tomater (1/2 burk), vatten (5 dl), gröna linser (2 dl) och kryddor (oregano, salt, peppar). Koka i en kvart tills linserna är mjuka. Servera med pasta, gärna fullkorn. 


Share/Bookmark Read more...

  © Blogger template Shush by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP